Fase


Categorieën

Communicatiehulpmiddelen ter ondersteuning

27 resultaten gesorteerd op Datum


Intake

Intake en opdrachtformulering

Opgave in kaart brengen

Kennis & tips

Een goede intake helpt je om de communicatievraag boven tafel te krijgen. Om goed zicht te krijgen op de wensen en rolverdeling, zijn vaak meerdere gesprekken nodig. Onderstaande checklist voor de intake biedt een geheugensteuntje.

Lees verder

SWOT-analyse

Intake en opdrachtformulering

Opgave in kaart brengen

Invulbare tool

Wat zijn de sterke en zwakke punten van je organisatie of project? En welke externe kansen en bedreigingen spelen een rol? Dit breng je in kaart met de SWOT-analyse. SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats (Sterktes, Zwaktes, Kansen en Bedreigingen). Hieronder lees je wat een SWOT-analyse aan inzichten oplevert en hoe je de tool moet gebruiken.

Lees verder

Debriefing

Intake en opdrachtformulering

Opgave in kaart brengen

Kennis & tips

Na de intake volgt een debriefing. Daarmee zorg je ervoor dat je levert wat de opdrachtgever nodig heeft en voorkom je ruis. Welke punten mogen in een debriefing niet missen?

Lees verder

Interdisciplinair werken

Intake en opdrachtformulering

Organisatie van de communicatie

Kennis & tips

Steeds meer organisaties richten hun communicatie- en projectteams interdisciplinair in. Dit houdt in dat verschillende afdelingen of expertises in een (tijdelijk) team aan een gezamenlijke opgave werken. Wat levert deze manier van werken je op? En hoe ziet zo’n team eruit voor de communicatiediscipline?

Lees verder

Inrichten projectorganisatie

Intake en opdrachtformulering

Organisatie van de communicatie

Kennis & tips

Door zo vroeg mogelijk een heldere projectorganisatie in te richten, kun je als communicatieadviseur goede afspraken maken met andere betrokken. Dit kan je later in het proces veel tijd besparen. Hieronder leggen we je uit hoe je hoe je zo’n projectorganisatie opstelt.

Lees verder

Evenementen en congressen

Realisatie

Evenementen

Kennis & tips

Bij het organiseren van een evenement spelen veel zaken. Je moet overzicht zien te houden en tegelijkertijd aandacht  schenken aan allerlei details. Hieronder vind je de belangrijkste aandachtspunten en tips voor een geslaagd evenement of congres.

Lees verder

Briefing communicatiemiddelen

Realisatie

Communicatiemiddelen

Kennis & tips

Als je gaat werken met een creatief bureau voor de ontwikkeling van een communicatiemiddel, is het belangrijk om van te voren goed na te denken over de briefing. Zo zit iedereen op dezelfde lijn en vergroot je de kans dat het bureau goed begrijpt wat de opdracht omhelst.

Lees verder

Middelenkeuze

Realisatie

Communicatiemiddelen

Kennis & tips

Welk communicatiemiddel gaan we inzetten? Die vraag wordt regelmatig aan communicatieadviseurs gesteld. De beantwoording vraagt om een grondige aanpak, die we hierna toelichten.

Lees verder

Kernboodschap (kijk-want-dus)

Realisatie

Kernboodschap

Kennis & tips

Met een kernboodschap sla je de brug tussen de beleving van de doelgroep en je eigen doelstellingen. Om de kernboodschap te ontwikkelen en schrijven kan je gebruikmaken van een aantal handige tools. De kritiek-repliek-methode helpt om bouwstenen te verzamelen. Het kijk-want-dus-model kun je vervolgens gebruiken om een gestructureerde boodschap te schrijven. Hieronder lees je meer over de toepassing van de tools en waar een kernboodschap aan moet voldoen. 

Lees verder

Message house

Realisatie

Kernboodschap

Invulbare tool

Wil je verschillende doelgroepen met verschillende boodschappen benaderen? Of werk je samen met andere partijen, die vanuit hun eigen perspectief communiceren? Een message house brengt verschillende boodschappen samen onder 1 dak en zorgt voor samenhang.    

Lees verder

Kritiek-repliek

Realisatie

Kernboodschap

Invulbare tool

Een kritiek-replieksessie kan je helpen bij het formuleren van de juiste boodschappen en het expliciet maken van je kernboodschap. In zo'n sessie sla je een brug tussen de beleving van de mensen die je wilt bereiken en je eigen bedoeling.

Lees verder

Evaluatie

Evaluatie

Evaluatie

Kennis & tips

Een evaluatie na afronding van een project is erg leerzaam. Toch komt het er in de praktijk niet altijd van. Dit kan komen doordat je niet scherp hebt hoe je een goede evaluatie opzet, wanneer en met wie. Op deze pagina vind je informatie om een evaluatie voor te bereiden en uit te voeren.

Lees verder