Beweegredenen-matrix

Onderzoek en analyse

Omgevingsanalyse

Invulbare tool

Hoe kijken betrokken partijen aan tegen de communicatieopgave waar jij voor staat? Met deze analyse krijg je inzicht in de beweegredenen van jouw stakeholders.

Wat levert het op?

Door je te verdiepen in de beweegredenen van betrokken partijen bij (het onderwerp van) jouw project, krijg je inzicht in wat voor hen belangrijk is. Met welke standpunten heb je te maken? En met welke belangen of drijfveren? Wat zien zij als het probleem? Hebben ze zelf al oplossingen geformuleerd? Vaak kan je daaruit afleiden hoe ze zich zullen opstellen en welke houding je kan verwachten. Hieronder vind je een aantal mogelijke uitkomsten en hoe je daarmee kan omgaan.

  • Zijn er gedeelde belangen? Onderhandelen op basis van standpunten leidt vaak tot defensief gedrag. Standpunten hoeven niet altijd een logisch gevolg te zijn van belangen. Standpunten zijn bovendien veranderlijk, terwijl belangen niet zo snel veranderen. Het lukt vaak goed om het gesprek te openen op gedeelde belangen.
  • Kun je de brug slaan naar wat de ander als probleem ervaart? Mensen willen in jouw aanpak erkenning van hun vraagstuk zien en waardering voor hun belangen en drijfveren. Argumenten die niet aansluiten op de belangen van je gesprekspartner, komen vaak niet of minder aan. Deze analyse is dus van groot belang om een kernboodschap te ontwikkelen die raakt.
  • Ziet de andere partij geen probleem? Dan wordt het lastig deze partij mee te krijgen. Is het een cruciale partij voor het slagen van je opdracht? Dan is de vraag of je je ambities moet bijstellen of dat je eerst het vraagstuk moet agenderen.

Tips voor het gebruik van de tool

Let op: het is niet mogelijk om tussendoor op te slaan tijdens het gebruiken van de invulbare tool. Zo lang je tab/browser openstaat, is je input nog beschikbaar. Bij de laatste stap in de tool kan je kiezen wat je met de opbrengst wil doen: opslaan als pdf, als visual of uitprinten.

  • Kies (maximaal 4) sleutelactoren voor deze analyse. Dit zijn partijen die cruciaal zijn voor het slagen van het project, bijvoorbeeld omdat ze machtig zijn of omdat de impact op deze partij groot is. Wil je de analyse voor meer dan 4 partijen uitvoeren, doorloop de tool dan nog een keer.
  • Gebruik ook informatie uit (sociale-)media-analyses en onderzoek.
  • Het kan zijn dat je tijdens het invullen erachter komt dat je bepaalde zaken nog niet weet. Dit kan aanleiding zijn om met de partij in kwestie in gesprek te gaan of om je beter in hen te verdiepen.
  • Keer regelmatig terug naar deze analyse tijdens het project en ga na of er zaken veranderd zijn.

Offline aan de slag?

Klik op de groene Download Beweegredenen-matrix-knop hieronder om een lege matrix te downloaden die je kan uitprinten.


Zie ook