Persona’s

Onderzoek en analyse

Doelgroepen uitwerken

Kennis & tips

Stel, je ontwikkelt een campagne. Bereidt een stakeholderanalyse voor. Of je werkt aan de inrichting van een website. Hoe maak je concreet voor wie je de communicatiemiddelen maakt? Een persona (of ijkpersoon) kan helpen.

Op deze pagina

    Persona’s zijn fictieve beschrijvingen van de behoeften, motivatie en verwachtingen van de mensen voor wie een communicatiemiddel bedoeld is.

    De voordelen van werken met persona’s

    Persona’s maken concreet voor wie je een communicatiemiddel ontwikkelt. Je kunt je makkelijker inleven en begrijpen wat mensen nodig hebben als je ziet voor wie je werkt. Dat helpt om de juiste communicatieaanpak te kiezen en niet van je eigen behoeften en motivaties uit te gaan.

    Een ander voordeel van het werken met persona’s is dat door de behoeften van mensen om wie het gaat centraal te zetten, er een eenduidig intern beeld van hen ontstaat. Zonder persona’s hebben betrokkenen (bijvoorbeeld projectteamleden of samenwerkingspartners) vaak ieder een eigen beeld van de doelgroep(en). En soms zitten hier aannames achter die niet overeenkomen met de werkelijkheid.

    Hoe start je met persona’s?

    • Persona's maak je bij voorkeur op basis van onderzoek. Denk hierbij aan behoefte-onderzoek, gebruikersonderzoek en CBS-data en -onderzoeken naar media-gebruik.
    • Het is onverstandig om bij het opstellen van een persona (te veel) uit te gaan van aannames en stereotyperingen. Test de persona door te checken of de behoeften, motivatie en verwachtingen écht aansluiten. Doe dit het liefst met de mensen die deel uitmaken van de doelgroep of anders bij vertegenwoordigers (denk aan belangenverenigingen of ervaringsdeskundigen).
    • Ga na voor wie het communicatiemiddel bedoeld is en maak van die groep een persona. Vaak kies je de grootste groep mensen, maar het kan ook leerzaam zijn om specifieke groepen of mensen die je niet/moeilijk bereikt als persona mee te nemen. Denk bijvoorbeeld aan mensen met een visuele beperking of mensen die Nederlands niet als eerste taal hebben.
    • Creëer een onderbouwd persona door te beschrijven wat er speelt voor die persoon, waar hij/zij woont, wat eventuele zorgen, vragen en belangen zijn. Verdiep je ook in hoe een gemiddelde dag eruit ziet en welke media die persoon volgt. Om de persona tot leven te brengen, werkt het ook goed om een naam (en een leeftijd) te noemen. Dat praat onderling ook makkelijker, omdat je elkaar dan ook de vraag kan stellen: 'Komen we tegemoet aan de vragen die 'Stella' heeft als we de brief op deze manier opstellen?.' Stella geeft op die manier een gezicht aan de doelgroep.
    Overzicht van een persona, met een beschrijving van de achtergrond, leefsituatie, wat er momenteel speelt in het leven van de persona, drijfveren, verlangens en zorgen, verwachtingen, contactmomenten en informatiebehoeften.

    Tip

    Maak de persona zoveel mogelijk visueel en hang het resultaat aan de muur. Zo word je tussendoor ook herinnerd aan de mensen voor wie jij het communicatiemiddel maakt. 


    Zie ook