Kritiek-repliek

Realisatie

Kernboodschap

Invulbare tool

Een kritiek-replieksessie kan je helpen bij het formuleren van de juiste boodschappen en het expliciet maken van je kernboodschap. In zo'n sessie sla je een brug tussen de beleving van de mensen die je wilt bereiken en je eigen bedoeling.

Wat levert het op?

Tijdens een kritiek-replieksessie bekijk je een onderwerp vanuit het perspectief van de doelgroep die je wil bereiken en verzamel je vragen en zorgen die daar leven. Deze methode dwingt je om je eigen verhaal los te laten en aan de slag te gaan met de punten die de doelgroep belangrijk vindt. De sessie levert daarmee waardevolle bouwstenen op voor je kernboodschap of message house. Daarnaast kan de opbrengst ook als input dienen voor een set Q&A's of een woordvoeringslijn.

Tips voor het gebruik van de tool

Let op: het is niet mogelijk om tussendoor op te slaan tijdens het gebruiken van de invulbare tool. Zo lang je tab/browser open staat, is je input nog beschikbaar. Bij de laatste stap in de tool kan je kiezen wat je met de opbrengst wil doen: opslaan als pdf, als visual of uitprinten.

  • Voordat je met een kritiek-replieksessie start, bepaal dan eerst voor welke doelgroep je dit gaat doen.
  • Noteer in de tool alle mogelijke kritiekpunten die je samen met je teamleden kan bedenken.
  • Soms zit je zelf zo goed in de materie, dat het lastig is om je in de doelgroep te verplaatsen. Je kan dit ondervangen door iemand die niet aan het project werkt voor je kritiek-repliek-sessie uit te nodigen. Of nog beter: iemand uit de doelgroep.
  • Formuleer per kritiekpunt de repliek. Controleer altijd goed of je repliek wel echt aansluit op de kritiekpunten.
  • Het denken vanuit een persona kan helpen om je in de doelgroep in te leven. Je kan hier meer over lezen op de pagina over persona's.

Offline aan de slag?

Klik op de groene Download Kritiek-repliek-knop hieronder om een leeg format te downloaden dat je kan uitprinten.


Zie ook