Realisatie - toelichting

Realisatie

Toelichting op deze fase

Kennis & tips

Nu je een duidelijke opgave, een grondige krachtenveldanalyse en een afgestemde strategie hebt, is het tijd om je communicatieplan uit te voeren: je gaat aan de slag met een kernboodschap, maakt middelen of organiseert bijeenkomsten. Ontdek welke stappen je in deze fase kan zetten en gebruik de hulpmiddelen die Communicatiekompas biedt.

Kernboodschap

Met een kernboodschap sla je een brug tussen hoe je doelgroep iets beleeft en wat je project betekent. Factor C stelt dat een kernboodschap meer impact heeft als deze is gemaakt vanuit het perspectief van de persoon die deze aanhoort. Met omgevingsanalyses en andere onderzoeksmethoden kan je de belangen en standpunten van mensen en organisaties in beeld brengen. Deze informatie kan je gebruiken bij het maken van je kernboodschap.

Werk je aan een complex dossier? Dilemmalogica kan je helpen bij het maken van een kernboodschap die verbindt.

Om de kernboodschap te ontwikkelen en te schrijven, kan je gebruikmaken van een aantal handige tools:

  • De kritiek-repliek-methode helpt je om bouwstenen voor je kernboodschap te verzamelen door eerst de vragen of zorgen van je doelgroep in kaart te brengen, en hier vervolgens een passend antwoord op te formuleren.
  • Het kijk-want-dus-model kan je daarna gebruiken om een gestructureerde boodschap te schrijven.
  • Als je een onderwerp hebt waarbij meerdere partijen, invalshoeken of thema’s aan bod komen, kan je ervoor kiezen om verschillende sub-boodschappen onder te brengen in een message house.

Bij het schrijven van een kernboodschap of een andere tekst, is het belangrijk om je lezers centraal te stellen. Deze tips voor het schrijven van teksten helpen je op weg.

Communicatiemiddelen

De keuze voor het juiste communicatiemiddel hangt af van verschillende factoren, zoals je doelstelling, doelgroep, strategische keuzes, budget en planning. Als je een goed beeld hebt van de mensen voor wie het onderwerp belangrijk is, zal je merken dat de keuze voor het juiste communicatiemiddel makkelijker te maken is. Bekijk hoe je tot een juiste middelenkeuze komt.

Als je (externe) partijen betrekt bij de productie van middelen, is een duidelijke briefing erg belangrijk. Wat er nodig is voor een goede briefing kan je lezen op de pagina Briefing communicatiemiddelen.

Maakt het organiseren van bijeenkomsten of evenementen deel uit van je communicatieplan, begin dan op tijd met de voorbereidingen. We hebben de belangrijkste aandachtspunten en tips voor een geslaagd evenement of congres voor je op een rijtje gezet.

Je kan de planning van je middeleninzet vastleggen in een communicatiekalender. Op deze manier verlies je geen mijlpalen of andere belangrijke momenten uit het oog, en kan je inzichtelijk maken wat de bijbehorende communicatie-inzet is.

Werk je in een project samen met andere organisaties? Stem dan de communicatiekalenders op elkaar af en maak afspraken over bijvoorbeeld gezamenlijk afzenderschap.

Monitoren van effecten

Wat vinden mensen van de communicatiemiddelen die zijn opgesteld? Komt je verhaal over? Levert de communicatieaanpak (nieuwe) vragen op? Deze en andere vragen kunnen ontstaan bij de uitvoering van je plan. Media-analyses en onderzoek kunnen je inzicht geven in hoe de strategie in de praktijk uitpakt, en of je ergens nog moet bijsturen of een extra stap moet zetten.


Zie ook